Фламандські натюрморти однозначно записуються на жорстокому диску пам'яті, як інформація про вітрянку, перехворівши якої ти пам'ятаєш цей факт все життя. З цікавістю дитини, прилипаєш поглядом до картинам з зображенням квітів майстрів фламандської школи живопису. Розглядаєш деталі і особливості квітів, розворот головки і химерні вигини цветоножек. Складений з різноманітних квітів букет був доказом божественної мудрості і гімном краси, що оспівує щедрість Бога, який створив унікальні форми і дозволив зобразити цю красу.
Незважаючи на той факт, що багато квіти зображені в одному букеті цвітуть в різний час, художники залишили для наступних поколінь кілька секретів. Як же вони примудрялися підгадується так умови написання? Адже сам процес написання картин олійними фарбами, та ще й в ХVII-XVIIІ був досить скрутним, тому що порошкоподібні пігменти доводилося змішувати вручну. Тюбиків і наборів для живописців ще НЕ існувало. Майстри використовували методи попередньої заготовки зображень для подальшого написання картин, формуючи образотворчий цветобанк. Художники виконували ретельні малюнки-заготовки аквареллю та гуашшю, малюючи квіти на пленерах з натури, при різному освітленні і в різних ракурсах. Користуватися цветобанком можна було необмежену кількість разів і художники повторювали зображення на багатьох своїх картинах.
Уважно розглядаючи букети можна захоплюватися тонкістю використання художніх навичок, які дозволили створити ілюзію життєвості і природності. Дивлячись на полотна, хочеться заперечити термін «Натюрморт», який в перекладі з французької означає «мертва природа». Ну як, такі природні природні форми можуть носити похмуре клеймо смерті? Отже, щоб стати об'єктом натюрморту, квіти повинні бути зрізані, а значить, піддані примусовому в'янення.
Мистецтво натюрморту вчить нас бачити і любити світ в миттєвий момент, розуміючи його неминущу цінність. Можна обмежуватися враженнями від милування зображеннями, а можна розшифровувати послання художників. Тому що зображення предметів і квітів, в більшості випадків наділяються додатковим символічним значенням - сполученням з минулих століть.
Секретний код для дешифрування полягає в інтелектуальній грі, відштовхуючись від звичних реальних зображених форм вийти на складні асоціації, які і використали старі майстри. Все це безліч асоціацій мало таємний підтекст, вказуючи на людські чесноти і гріхи.
Букет в вазах уподібнений людського життя, а зів'ялі квіти і що обсипалися пелюстки - знаки тлінність. Символи скромності і чистоти - конвалії, фіалки, незабудки. Квіти часто зображували в оточенні метеликів, що символізують невмирущу душу, як символ порятунку душі. Польові квіти і трави служили додатковим символом тлінність, в оточенні аристократичних культивованих квітів вони підкреслювали єдність людства перед неминучою смертю і рівності перед Богом. Темний фон в картинах додатково підсилював гнітюче безперспективна заперечення смерті, і попереджав, що всі мирські радості і краси очікує один і той же кінець.
У картинах фламандських майстрів можна помітити універсальне правило поділу полотна на три вертикальні частини. У нижній частині зображення зазвичай розташовуються знаки смерті - зламані або засохлі квіти, обсипані пелюстки, гусениці, равлики, мухи.
У середній частині і в центрі картини - символи скромності і чистоти (конвалії, фіалки, незабудки, цикламени в оточенні троянд, гвоздик, анемони).
А увінчував всю композицію який-небудь один великий квітка, наприклад мак або троянда - символ чесноти і вінець творіння, в оточенні метеликів і бабок.
Квіткові натюрморти могли ще доповнюватися предметами, недбало розкидані на столі, перед вазою з букетом. Наприклад, лопнув плід граната символізував ріг достатку і родючість, Христа і його викупної жертви. Суниця - знак мирського насолоди і спокуси, а порожні раковини молюсків знак порожніх плотських задоволень. Яйця - традиційний знак Воскресіння.
Роботи фламандських майстрів настільки гіпнотичні, що ваблять погляди і приковують увагу незалежно від переваги епох в історії живопису. А розшифровувати картини тепер можна знаючи ще один мова - художній.